2016. január 5.

Fahéjas csillagfánk

Decemberben Passauban jártunk, Adventkor. Azóta nem hagy nyugodni ez a fánk. Az adventi  vásárban sütötték az ehhez hasonló, csak jóval nagyobb méretű csillag formájú fánkokat és amint kivették a zsírból (mert abban sült, ahogy nálunk is) egyből beleforgatták a fahéjas kristálycukorba.


Mivel receptet ott nem tudtam szerezni, ezért egy nagyjából szokványos kelt fánktésztát állítottam össze. A nagyobb méretű (9-10 cm) csillag alakú kiszúrót is sikerült beszereznem, a közepét pedig egy pici pogácsa szaggatóval szúrtam ki. Nagy örömömre ahogy beleharaptunk, előjöttek az emlékek. A lakásban pedig a mostani havas tájhoz illő fahéj illat ......

Hozzávalók:

25 dkg finomliszt
15 dkg rétesliszt
½ élesztő (2-3 dkg)
2 dl langyos tej
1 teáskanál kristálycukor
2 tojás sárgája
5 dkg vaj
2 – 3 evőkanál tejföl
½ kávéskanál só
fahéj és kristálycukor a forgatáshoz

Az élesztőt a langyos, cukros tejben felfuttattam. A liszteket elkevertem a sóval és először a tojás sárgákat adtam hozzá. Ezután összeállítottam a tésztát az élesztős tejjel és a tejföllel. A legvégén került bele az olvasztott (de nem meleg) vaj.
Robotgép dagasztókarjával a vajat teljesen beledolgoztam.


Az edényt letakarva kb. 1 órát kelesztettem, ekkorra már duplájára nőtt és szép, ritka, könnyű tészta lett. Vékonyra, ½ cm-esre nyújtottam, persze emelkedett még ekkor is tovább. Kiszúrtam a csillagokat, majd a maradékot újra összedolgoztam. Még egy sorozat csillag lett, az utolsó maradékból már karikákat, fonatokat formáztam. Ekkor már nehéz vele dolgozni.


Nagy serpenyőben felmelegítettem a zsírt, de nem szabad tűzforróra. Kicsi lángon, lassan sütöttem a fánkokat, majd megfordítva szintén kis lángon sültek tovább. Fánklapáttal kiszedtem őket és azonnal a fahéjas kristálycukorba dobtam. A tálat kicsit megrázva rátapadt valamennyi. Ezután papírral bélelt tepsibe tettem.


Nagyon jó ízt ad a fahéj a fánknak, ez persze nem zárja ki, hogy lekvárt kínáljunk mellé. További porcukrot is szórhatunk a tetejére.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése