2015. január 10.

Torta csak így egyszerűen - SAD 29.

A családunkban ez volt „A” Torta.... a Nagymamám féle diós piskóta kakaós krémmel. Gyerekként talán nem értékeltük kellőképpen, azt hiszem, ez sokunknak ismerős helyzet. Nem volt elég díszes, krémes stb... és mindig, minden alkalomra ez készült. 70 évvel ezelőtt is... az Édesapám gyermekkorában. Nyolcvanadik születésnapján anno ezzel köszöntöttük a Nagymamát most pedig én sütöttem meg Édesapám névnapjára aki már 80 felett jár....


A recept nyilván alakult kicsit az idők során, az egykor csak vajból, cukorból és kakaóporból álló krémet felváltotta a főzött krém. A torta egészében azonban így is visszahozza a régi emlékeket.

Az interneten éppen most van a SAD (Süss, alkoss, díszíts) 29. fordulójának utolsó napja, melynek házigazdája Csokoládé Reformer Eddig nem neveztem be erre a játékra, lévén nem vagyok egy gyakorlott sütögető, díszítő meg pláne nem ☺ de most, a Nagyi titka fordulóra ezzel a tortával jelentkezem.

Hozzávalók  24 cm-es kapcsos tortaformához:

5 db tojás                                         
5 evőkanál finomliszt        
5 evőkanál kristálycukor
1 cs. vaniliás cukor
3-4 dkg. darált dió
½ sütőpor
csipetnyi só

A krémhez:                                      
15 dkg vaj
20 – 25 dkg porcukor
2-3 evőkanál kakaópor
3 dl tej
2 evőkanál finomliszt

A piskóta a klasszikus módon készült: előbb a tojásfehérjét vertem fel a sóval kemény habbá, majd a cukorral és a vaniliás cukorral tovább vertem, amíg fényes és krémes nem lett. Fémkanállal óvatosan beleforgattam a tojások sárgáját, a darált diót, végül a lisztet is kanalanként adagolva.


A sütőt közben előmelegítettem 185ºC-ra légkeveréses állásban, a sütőforma alját pedig kibéleltem sütőpapírral. Az oldalát bekentem vajjal és beszórtam rétesliszttel.

Az elkészült piskótatésztát beleöntöttem a formába, ellapogattam és betettem a sütőbe. 8-10 percig hagytam ezen a hőfokon, utána levettem 140ºC-ra és további 25 percig sütöttem. Az első időben nem szabad a sütőt kinyitni, a 25 perc elteltével azonban már megnéztem tűpróbával, hogy átsült-e, mielőtt kivettem.


Kiszabadítottam a formából és fejjel lefelé rácsra borítottam, az aljáról óvatosan lehúztam a sütőpapírt. Amíg hűlt, elkészítettem a krémet.

A tejet a liszttel sűrűre főztem folyamatosan keverve, majd rögtön hideg vízbe állítva visszahűtöttem, szintén folyamatos keverés mellett. Szép fehér egyenletes krémet kell kapnunk. A vajat a porcukorral és az átszitált kakaóval kihabosítottam, majd a főzött krémet kanalanként hozzákevertem a robotgéppel. Szépen egyesült a kettő, fényes selymes lett a krém.


A teljesen kihűlt tortát vízszintesen kettévágtam, a krémmel megkentem, majd a tetejét is és körben az oldalát is beborítottam vele (szenvedtem is vele, gyakorolni kell még ezt). A tetejét fél dióval és reszelt fehércsokival díszítettem, illetve a krémből is nyomtam egy kis szegélyt.

4 megjegyzés:

  1. Igazi nosztalgia torta, a piskóta is tökéletes lett! Miért is nem szeretsz sütni, Gabika? :) Boldog névnapot!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Vicuska :) Szeretek sütni... csak visszafogom magam, nem lehet annyi süteményt enni :) De az év ezen szakaszában belehúzok egy kicsit :)

    VálaszTörlés
  3. Gabi! Ez a torta nagyon finom lehet! Bizony, meg kell őrizni az ilyen családi recepteket. Mosolyogva olvastam a receptet, mert a mi családi Nagymami tortánk igen hasonlít a tiétekre. :D ♥

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ági, nem csoda, Csongrád megye.... :) Köszönöm :)

      Törlés