2015. január 13.

Orjaleves

Csontlevest, vagy orjalevest valahogy nagyon ritkán főzünk... most is azért került rá sor, mert gondosan le lett fagyasztva egy adagnyi csont a legutóbbi sertéshús vásárláskor. A fagyasztót meg praktikus időnként kienni, nem csak mindig befele halmozni a dolgokat ☺ Az lehet az ok, hogy a klasszikus leves + főfogás egyszerűen sok.... ez a fajta leves meg ahhoz kevés, hogy egytál ételként, esetleg némi sós vagy édes házi sütésű finomsággal együk. Néha azonban kell ez is, mert szeretjük. Főleg télvíz idején.


Hozzávalók:

húsos csont(ok)
sárgarépa
fehérrépa
zeller
vöröshagyma
fokhagyma
petrezselyem zöldje
egész bors
szegfűbors
keményre főtt tojás
cérnametélt vagy más klasszikus levestészta

Az első lépés a csont felöntése hideg vízzel, felforralás, majd az egészet leöntöttem róla. A csontot jól megmostam,  a fazekat is tisztára mostam és új vízben tetem fel főni a tiszta csontot. Mellette kell állni és lehabozni miközben lassan forr, ezt nem lehet megspórolni, ha tiszta levesre vágyunk. A són és az egyben belepakolt vöröshagymán és fokhagymán kívül mást nem is érdemes az első időben beletenni, mert a habbal együtt azt is csak eltávolítanánk. A hagymákat bevágtam, így könnyebben kiadták az ízüket.


Ha azonban leszedtük a habot és már nem jön újabb, akkor mehetnek a fűszerek, majd lassan a tetszőleges méretűre darabolt leveszöldség is. Nálunk csak én eszem meg a zöldséget, azért viszonylag nagy darabban hagytam. A petrezselymet cérnával összekötöttem, így könnyebb kivenni a végén.
Szép lassan főztem, majd mikor minden puhára főtt, elzártam és hagytam egy kicsit pihenni. Közben a tojást keményre főztem, gyorsan lehűtöttem, felkockáztam.

Külön lábasban sós vízben kifőztem a cérnametéltet – gyakorlatilag egyet forr és kész is. Leszűrtem, tettem rá egy kis zsírt a levesről.
A levest is leszűrtem, a húst és a zöldséget külön tettem és lefóliáztam, mert a főtt hús egy pillanat alatt képes kiszáradni.

Tányérba szedtem a cérnametéltből, rászűrtem a levest, egy kevés főtt tojást is tettem bele, majd egy kis friss petrezselyemmel megszórtam. A húst és a zöldséget tetszés szerint mellé vagy utána ehetjük.

2 megjegyzés:

  1. Szerintem nincs olyan, aki ilyenkor ne szeretne egy fincsi tányér húslevest enni :) Kaphatok egy keveset?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) köszönöm és természetesen: légy a vendégem !

      Törlés