2014. november 28.

Tepertős pogácsa és szilvalekváros papucs

Hódmezővásárhelyi ez a recept, a Nagymamám békebeli receptje. Akkoriban házi zsír, házi tepertő mindig volt kéznél így ez a pogácsa igazán tartalmasra, laktatóra sikeredett. Nálunk is házi zsír készült és ilyenkor a friss tepertőből kihagyhatatlan ez a pogácsa.



De egy kis variálás mindig kell..... nemrégen olvastam több helyen is a tepertős-szilvalekváros papucsról és nagyon kíváncsi lettem rá. A mostani pogácsa sütés tökéletes alkalom volt arra, hogy a maradék tésztából néhány papucskát is megkóstoljunk.

Hozzávalók:

80 dkg finomliszt
25 dkg ledarált  tepertő
12 dkg zsír
3 dkg élesztő
2 tojás sárgája + 1 a kenéshez
6 evőkanál fehérbor (félédes)
3 csapott teáskanál só
őrölt feketebors ízlés szerint
2-3 evőkanál tejföl
szilvalekvár a papucsokhoz
  
Az élesztőt ½ - 1 dl langyos tejbe morzsoltam (nem kell felfuttatni). A lisztet a sóval jól elkevertem, majd a tojássárgákat hozzáadva elkezdtem dagasztani a robotgéppel. Hozzátettem a zsírt is, a tepertőt, fehérbort, végül az élesztős tejet is. A tejfölt a legvégén tettem bele, ezzel lehet beállítani a tészta állagát. Félpuha, de inkább erős férfikezet igénylő legyen az állaga.
Alaposan ki kell dolgozni kézzel, mert a gép (a mienk) nem bír már vele és valóban jó erőben kell lenni hozzá ☺


Nagymama szerint tepsibe szaggatva kell hideg helyen 1 éjszakát pihentetni, de én egyszerűen a keverőtálban letakarva kitettem az erkélyre éjszakára.

Másnap ujjnyi vastagra nyújtottam, a tetejét késsel megrácsoztam és az 5 cm-es szaggatóval kiszaggattam a pogácsákat. Tepsiben sütőpapírra pakoltam őket és megkentem tojás sárgájával.

A kimaradt széleket vékonyabbra – 4-5 mm-esre – nyújtottam és négyzetekre vágtam. Közepükbe 1 kiskanál sűrű szilvalekvárt tettem, majd a két szemközti csücskét összefogtam és jól összenyomtam (persze később szétnyíltak).


Légkeveréssel az előmelegített 200ºC-os sütőbe toltam a tepsiket és 15-20 perc alatt szép pirosra sütöttem.
A papucskák nagyon ízlettek, a szilvalekvár édessége és savanyúsága ezzel az intenzív sós ízzel együtt egészen pazar.


A pogácsa most is, mint mindig nagyon finom lett, bár ez azért egy igen fajsúlyos pogácsa ám. 2 - 3 darabnál többet egyszerre nem ajánlatos befalni belőle ☺ ezáltal sokáig élvezhetjük apránként csemegézve belőle.


5 megjegyzés:

  1. Nagyszerű ötlet mindkettő! Mamám szokott fantasztikus tepertős pogácsát sütni! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen-igen, a régi receptek ma is megállják a helyüket :)

      Törlés
  2. Az én nagymamám is hódmezővásárhely volt.Pont ilyen papucsot sütött

    VálaszTörlés
  3. Drága Mama lekváros papucsai ♥️👌

    VálaszTörlés