2015. szeptember 4.

Szilvásgombóc

amolyan békebeli... igazi.... Nagymama féle ☺ Családi recept alapján készült,  de nyilván vannak hasonlóságok a neten is fellelhető receptekkel. A mi tésztánk kicsit zsírosabb, jóval puhább és nem kerítünk túl nagy feneket a gombócok megformálásának. Csak egyszerűen, hatékonyan ☺ A végeredmény pedig önmagáért beszél.



Hozzávalók:

1 kg „lisztes” fajta burgonya
1 kg apró szemű szilva – a Besztercei a legjobb
30-35 dkg finomliszt a burgonya víztartalmától függően
1 kávéskanál só
10 dkg sertészsír - szoba hőmérsékletű legyen
1 nagy marék búzadara
kristálycukor
fahéj
3-4 dkg vaj
2 bögre zsemlemorzsa

A burgonyát sós vízben héjában megfőztem, majd azon melegében hámoztam és áttörtem. A héjában főzés előnye, hogy sokkal több íz marad benne és nem kap plusz nedvességet. Ha nagyon vizesnek, „fröcskölősnek” találjuk még így is, akkor lapos tányéron a mikróban pár perc alatt kiszáríthatjuk. Az áttört burgonyának nem összetapadónak, pergősnek kell lennie.

A szilvákat hosszában félig bevágtam, a magjukat kivettem.


A vajban kb. 2 bögrényi morzsát megpirítottam és félretettem.

Az áttört burgonyát teljesen kihűtöttem, majd munkalapra borítottam és beledolgoztam a zsírt, valamint a sóval és búzadarával összekevert lisztet. A tésztának puhának kell lennie, de formázhatónak. Próba képpen diónyit vegyünk kézbe és próbáljuk 3-4 mm-esre ellapogatni. Ha nem szakad, akkor jó az állaga.

Kristálycukrot kevertem össze őrölt fahéjjal és a szilvák mindegyikébe 1 -  1 csapott mokkáskanálnyit tettem. Ezután összecsuktam őke, mint egy kagylót és vártak a sorukra. Ezt a műveletet a lehető legkésőbb hajtsuk végre, mert a cukor olvadni kezd a szilvában és levet ereszt megnehezítve a gombócba csomagolás folyamatát.

A tésztából 5-6 cm vastagságú hengert formáztam és ebből vágtam késsel szeleteket egyesével. Ezeket ellapogattam és csomagoltam is bele a cukros szilvákat. Kb. dió nagyságú tészta mennyiség kellett gombóconként, de a szilvák mérete a döntő. Azok sem tökéletesen egyformák. Ha kicsire sikerül és nem éri körbe, egyszerűen csippentünk még a tésztából és befoltozzuk a lyukat.


Ebből a mennyiségből 30 darab gombóc lett.
Sós, lobogó vízbe tettem kisebb adagonként őket, háromszorra főztem ki a teljes mennyiséget. 3-4 perc után a gombócok feljönnek a víz tetejére, ekkor már ki lehet szedni őket. A vízből egyből a morzsába tettem őket, megforgattam majd mentek egy nagy tepsibe.



A tányéron fahéjas kristálycukorral, illetve egy kevés porcukorral koronázhatjuk meg a művünket. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése