2014. április 22.

Sólet, az elmaradhatatlan

A sólet az az étel, amiről minden húsvétkor megállapítjuk, hogy csinálhatnánk többször is. Aztán mindig eltelik egy újabb év, mire megint sorra kerül ☺ Idén én készítettem el, méghozzá ilyenformán:



Hozzávalók (sok adag, egy 5 literes lábas tele)

80-90 dkg fejtett bab (előző évről lefagyasztva)
25-30 dkg árpagyöngy (gersli)
1 óriási fej vöröshagyma
4 nagy gerezd fokhagyma
1,5 - 2 liter füstölt sonkalé
őrölt kömény
édes és füstölt pirospaprika
1 evőkanál sűrített paradicsom
libazsír

A babot biztos ami biztos alapon előző este beáztattam hideg vízbe.
A készítési technikánál figyelembe kellett vennem, hogy a kerámia edény nem szereti a hirtelen hőmérséklet változást, ezért készült egy kissé nyakatekerten az egész.

Egy külön serpenyőben libazsíron üvegesre pároltam a finomra vágott vöröshagymát és a felszeletelt fokhagymát. Levettem a tűzről, belenyomtam a sűrített paradicsomot és megszórtam a bő teáskanálnyi őrölt köménnyel.
A kerámia lábasba beleöntöttem a hideg sonkalét, beletettem a leszűrt babot és a gerslit. Öntöttem még vizet is hozzá, úgy, hogy a lábas tetejétől kb, 2 ujjnyival lejjebb legyen, majd a gázra vas lángelosztót téve feltettem melegedni.  A párolt hagymát is hozzátettem. Sóval még után ízesítettem egy kicsit.


Amíg melegedett a bab, elkészítettem egy világos színű rántást libazsíron, melybe 1 mokkáskanál füstölt és 4 mokkáskanál édes pirospaprikát kevertem el és hagytam hűlni.
Amikor felforrt, a forró léből öntöttem az időközben kihűlt rántásra, jól elkevertem, majd az egészet visszaöntöttem a kerámia lábasba és lefedve betettem a 140ºCra előmelegített sütőbe. Légkeveréssel 2 óra hosszat sütöttem.


Amikor elzártam, beletettem kemény tojást, hogy az is át tudjon melegedni, mert én így szeretem. Sonkát, vagy más húsféleséget nem szoktunk enni hozzá. Egy kis pepperonis olivaolajjal pikánssá varázsolhatjuk azonban.
A sólet tökéletesen fagyasztható, így mégis csak biztosítjuk, hogy ne csak húsvétkor tudjunk ilyet csemegézni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése