2015. november 24.

Stollen formában sütve

A Stollen az a német karácsonyi sütemény, amit már jóval az ünnep előtt el lehet , sőt, el is kell készíteni. Minél többet áll, annál jobban összeérnek az ízek. Hűvös helyen, jól becsomagolva szeret lenni, ezért inkább annak ajánlom, akinek van lehetősége hűvös kamrában hetekig tárolni. 
A hozzá való formában sütve kapjuk meg a jellegzetes „púpos” formát. Természetesen forma nélkül is elkészíthető. Az alábbi recept  egy az egyben a formához mellékelt változat.


Hozzávalók:

50 dkg finomliszt
4 dkg élesztő
125 ml tej
20 dkg vaj
10 dkg cukor
1 csipet só
1 tojás
10 dkg marcipán massza
25 dkg mazsola
5 dkg kandírozott narancshéj
5 dkg kandírozott citromhéj
4 cl rum
10 dkg szeletelt mandula
5 dkg vaj
5 dkg porcukor

A lisztet összedolgoztam a kevés cukros tejben felfuttatott élesztővel és hagytam kelni. Ezután beledolgoztam a szobahőmérsékletű vajat (a 20 dkg-ot), a maradék cukrot, sót, tojást, marcipánt és félretettem pihenni. A marcipánt egyszerűen kis kockákra vágtam és úgy kerültek bele a tésztába.


Közben a mazsolát és a kandírozott citrushéjakat meglocsoltam a rummal és jól elkevertem. A tésztába kevertem, illetve inkább belenyomkodtam a mandulával együtt és az egészet átgyúrtam.

A stollen formát kivajaztam, és belenyomkodtam a masszát. Egy nagy tepsibe sütőpapírt tettem és a tésztával teli formát a nyílásával lefelé gyors mozdulattal beletettem. A tészta eléggé tartja magát, nem folyékony, így gyakorlatilag egy hosszúkás tésztánk van a hátán a formával. A fent lévő lyukakon a gőzök tudnak távozni.


A 180ºC –ra előmelegített sütőbe toltam a tepsit és 35-40 percig így sütöttem. Az idő leteltekor levettem róla a stollenformát, ekkor már szépen megtartotta magát anélkül is. Tovább sütöttem még 15-20 percig ugyanezen a hőfokon.

A sütőből kivéve azonnal meglocsoltam az 5 dkg olvasztott vajjal és nagyon vastagon megszórtam porcukorral. Így hagytam teljesen kihűlni, majd jó alaposan körbetekertem fóliával és kitettem a balkonra. Ott töltötte az ünnepig hátralévő heteket.


A karácsonyi asztal egyik dísze lehet szép, havas háztetőket idéző formájával. Már csak szeletelni kell és jóízűen elfogyasztani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése